گاز هرز خوردن خودرو یکی از عواملی است که علاوه بر آسیب رساند به خودرو بر روی اعصاب و کنترل راننده تاثیر می گذارد که خود یکی از عوامل خطر ناک در رانندگی بشمار می آید. ما در این قسمت به عواملی که موجب گاز اضافه خوردن خودرو می شود می پردازیم و در انتها راه های رفع این مشکل را به شما عزیزان ارائه می دهیم.

در خودرو های با گیربکس دنده دستی گاز خوردن اضافه خودرو کمی قابل کنترل کردن است چرا که در زمانی بحرانی نهایتاٌ شما خودرو را خلاص میکنید ولی این عمل در خودرو های اتوماتیک انجام پذیر نیست و ریسک رانندگی را بالا می برد. اخیراً در خودرو های صفر کیلومتر تولید داخلی یا چینی های مونتاژی این حالت های گاز اضافه خوردن بسیار شایع شده که عواملی مثل کیفیت پایین قطعات و سیمکشی و مونتاژ بی کیفیت آن ها سهم بیشتری در بروز این مشکل دارند.

عواملی که باعث گاز خوردن خودرو می شوند:

1 – خرابی سنسور دریچه گاز

2 – خرابی یا تنظیم نبودن استپر موتور

3 – خرابی دریچه گاز برقی

4 – خرابی سنسور پدال گاز در خودرو های با دریچه گاز برقی

5 – خرابی انژکتور ها

6 – هوا کشیدن از منیفولد هوا

7 – سنسور دور موتور

8 – خرابی کامپیوتر خودرو ECU

9 – گیر کردن سیم گاز

10 – خرابی سیمکشی در ناحیه دریچه گاز

11 – خرابی مپ سنسور

مواردی که در قسمت بالا نام برده شده عواملی هستند که احتمال بیشتری دارند که باعث گاز اضافه خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور می شوند. حال به اختصار موارد فوق را یک به یک توضیح می دهیم و در انتها بیشترین خرابی ها را در خودرو های مختلف به شما معرفی می کنیم.


خرابی سنسور دریچه گاز

این سنسور در خودرو های دریچه گاز سیمی وجود دارد که از علائم خرابی آن می توان به گاز هرز خوردن خودرو اشاره کرد. تشخیص خرابی این سنسور اینگونه است که شما هنگامی روی آن ضربه یا فشار وارد کنید دور تغییر می کند یا نشانه های دیگر آن که با دیاگ مشخص می شود وجود خطای آن و مصرف تغذیه سنسور بالا تر از 0.05 و یا زاویه گرفتن آن در پارامتر های دیاگ می باشد. شما می توانید جهت خرید کالای اصلی روی عکس آن کلیک کنید.

نشانه های خرابی استپر موتور

1 – روشن کردم چراغ چک 2 – گاز هرز خوردن 3 -خاموش شدن موتور مابین دنده ها 4 – خاموش شدن بی مورد حتی در ایستادن پشت چراغ قرمز 5 – عدم رفتن به حالت ساسات در زمستان 6 – هنگام باز و بستن سوئیچ دستتان را روی استپر بگذارید، باید لرزش کار کرد آن را حس کنید در غیر صورت استپر غیر فعال است 7 – خاموش شدن با کولر گرفتن(جهت خرید استپر موتور ضمانتی روی عکس آن کلیک کنید)

علائم خرابی دریچه گاز برقی

این قطعه دارای مدارات الکترونیکی داخلی است که وظیفه آن اجرای دستورات راننده در هنگام گاز دادن یا عدم گاز داد است، خرابی این قطعه بیشتر در ناحیه سوکت ورودی آن و آب خوردگی یا طول عمر مفید آن است. از نشانه های شایع آن می توان به عدم گاز خوردن خودرو و یا گاز اضافه خوردن خودرو اشاره کرد.(جهت خرید دریچه گاز اصلی روی عکس آن کلیک کنید)

نشانه های خرابی پدال گاز برقی

در خودرو های روز دنیا از مجموعه دریچه گاز برقی و پدال گاز برقی استفاده می شود چرا که مزایای زیادی همچون دقت گاز خوردن، تنظیم دور آرام، کارکرد دقیق کروز کنترل و… دارند. ولی متاسفانه در خودرو های تولید داخل این مزیت ها به دلیل کیفیت پایین قطعات به مشکل های عجیب برای مالکان بدل شده است، چرا که اغلب خودرو های داخلی با دریچه گاز برقی شاهد مشکلاتی همچون عدم گاز خوردن، خاموش شدن، تنظیم نبودن دور آرام و… هستند. مشکل گاز نخوردن در خودرو های مانند پژو 207، پژو 206، دنا، کوییک s، ساینا s بیشتر خودش را نشان می دهد.

خرابی انژکتور

انژکتور به دو صورت خراب و باعث گاز اضافه خودرو می شود 1 -خرابی و پارگی اورینگ انژکتور 2 -یکسره شدن انژکتور

هوا کشیدن از منیفولد هوا

هوا کشیدن موتور از منیفولد هوا یکی دیگر از عواملی است که باعث گاز هرز خوردن خودرو می شود که دلیل آن خرابی واشر منیفولد هوا می باشد که اغلب همراه با صدا می باشد.

خرابی سنسور دور موتور

این حالت که سنسور دور موتور باعث گاز هرز خوردن خودرو شود بسیار به ندرت پیش می آید ولی اگر سنسور دچار دیتا خوانی اشتباه از فلایویل شود باعث بالا رفتن دور موتور می شود که اکثرا کثیفی جلوی چشمی سنسور را می گیرد و با یک تمیز کردن ساده و دیاگ زدن مشکل حل می شود.

خرابی کامپیوتر خودرو ECU

خرابی ایسیو از نواحی مختلفی باعث گاز اضافه خوردن خودرو می شود که یک به یک به شما توضیح می دهیم . 1- خرابی قطعه داخلی ایسیو که مربوط به استپر موتور می شود 2 -خرابی قطعه داخلی ایسیو که مربوط به دریچه گاز برقی می شود 3 -قطعی مسیر سیگنال داخل ایسیو 4 – بهم ریختن کالیبراسیون ایسیو 5 -نیاز داشتن ایسیو به آپدیت جدید یا فلش کردن برنامه (خرابی ECU در خودرو 206 و 207 بسیار شایع است)

خرابی سیم گاز

این قطعه در خودرو هایی با دریچه گاز مکانیکی استفاده می شود که طول عمر مفیدی دارد که خرابی آن باعث گاز هرز خودرو می شود. محل قرار گیری آن از یک سمت به پدال گاز داخل اتاق و از سمت دیگر به دریچه گاز در محفظه موتور می باشد. این قطعه همان گونه که در عکس میبینید دارای خار تنظیم است که شما می تواند آن را به آسانی تنظیم کنید.

خرابی سیمکشی در ناحیه دریچه گاز

سیمکشی های داخل محفظه موتور به دلیل حرارت بالای موتور بیشتر احتمال خرابی دارند، حرارت اغلب باعث شکننده شدن سیم و ذوب شدن سوکت ها در بعضی از نواحی می شود اما در خودرو های بالای 1396 این خرابی بیشتر خود را نشان می دهد چرا که از لحاظ کیفیتی خیلی ضعیف تر هستند این موضوع در خودرو های مثل پژو 206 و 207 جدی تر خود را نشان می دهد.

خرابی سیمکشی در ناحیه دریچه گاز نشانه های دارد 1- نوسان دور موتور در عوارض جاده و خیابان به دلیل اتصال کوتاه سیم یا سوکت 2- با گرم شدن موتور گاز خور خودرو قطع و وصلی دارد 3-روشن شدن موقت چراغ چک با تکان دادن سیم ها و سوکت دریچه گاز 4-گاز اضافه خوردن موتور در مدل دریچه گاز سیمی مکانیکی و عدم گاز خوردن در دریچه گاز های برقی 5- بگیر و نگیر بودن حالت گاز خوردن هرز یکی دیگر از نشانه های خرابی سیمکشی در این ناحیه می باشد.

خرابی مپ سنسور

محل قرار گیری این سنسور روی منیفولد هوا می باشد و یکی از خرابی های آن بالا رفتن دور موتور است که اغلب به دلیل هوا کشیدن از ناحیه اورینگ سنسور می باشد. دیگر خرابی این سنسور تشخیص دمای اشتباه و ارسال دیتای اشتباه به ایسیو است که موجب بروز مشکل گاز خوردن اضافه می شود.

شایع ترین دلایل گاز هرز خوردن خودرو در انواع خودرو های داخلی

گاز اضافه خوردن در پژو 206 و 207

مشکل گاز خوردن اضافه در 206 به دو قسمت تقسیم می شود 1- مشکل گاز هرز خوردن در مدل های فرانسوی: این مشکل در تیپ 2 با دریچه گاز سیمی اغلب برای ضعف دریچه گاز و استپر موتور باشد و در مدل های دریچه گاز برقی که دارای کامپیوتر والئو J34 هستند (سال تولیدی این کامپیوتر از انتهای سال 1385 الی 1391 می باشد) خرابی به دلیل مشکلات نرم افزاری و یا بیشتر بخاطر خرابی سخت افزاری کامپیوتر خودرو می باشد که شما جهت تعمیر کامپیوتر خودرو می توانید با ما تماس بگیرید تا افتخار داشته باشیم شما را برای حل مشکلاتتان کمک کنیم.

2- گاز هرز خوردن 206 در مدل های ایرانی شده: در مدل های با دریچه گاز سیمی اغلب این مشکل به دلیل خرابی سنسور دریچه گاز و استپر موتور یا سیمکشی می باشد، یا در مواردی خرابی ایسیو است که هم مشکلات نرم افزاری و هم دلایل سخت افزاری می تواند داشته باشد که در مورد مشکل نرم افزاری با یک فلش ساده مشکلات ایسیو حل می شود و مورد مشکل سخت افزاری باید قطعه مربوط به استپر موتور در ایسیو تعویض گردد. ولی این مشکل در 206 با دریچه گاز برقی کمی متفاوت است به این دلیل که اغلب خرابی ها بخصوص در خودرو های تولید شده از سال 1396 به بالا بخاطر ضعف شدید کیفیت سیمکشی می باشد. مشکلاتی همچون خرابی دریچه گاز، ایسیو،پدال گاز کمتر در این مدل ها رویت شده. جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.

گاز اضافه خوردن در کوییک ساینا پراید

از لحاظ ساختاری خانواده ساینا و کوییک نقاط مشترک زیادی با پراید دارند به همین دلیل مشکلات این خودرو ها با هم تقریباً یکی است. گاز اضافه خوردن در این خودرو ها(کوییک، ساینا، پراید) به یکی از مشکلات بسیار جدی برای مالکان به شمار می آید که شما را با نمایندگی ها درگیر می کند که از عمده ترین دلایل آن می تواند به خرابی استپر موتور، خرابی کامپیوتر،خرابی سیمکشی اشاره کرد. در مدل های 1397 به بالا سایپا برای اینکه هزینه تولید را کاهش دهد از ایسیو های LZNF چینی استفاده کرد که یکی از بدترین کامپیوتر ها به شمار می آید که مشکل های از قبیل گاز اضافه خوردن، عدم گاز خوردن در حالت موتور سرد بخصوص صبح ها، ریپ زن، خاموش کردن بی دلیل، بالا بودن مصرف سوخت، خطا های کاذب فراوان ماننده خرابی سنسور اکسیژن و عدم جرقه زنی در سیلندر های مختلف اشاره کرد.

گاز اضافه خوردن و عدم گاز خوردن در شاهین، کوییک s و ساینا s

سایپا به دلیل رعایت نمودن استاندارد های 85 گانه مجبور شد در این سه خودرو از دریچه گاز برقی استفاده کند چرا که برای نصب سیستم کنترل پایداری (ESP) و کروز کنترل نیاز به دریچه گاز برقی دارد ولی از آنجا که خودرو ساز های داخلی ما به دلیل پایین آوردن هزینه های تولید عادت به استفاده از قطعات چینی بی کیفیت هستند این قطعه خود دوباره به مشکلی بزرگ برای مالکان تبدیل شده.